När planering gör en stressad

I vanliga fall så tycker jag om att planera. Det ger struktur och jag vet vad som ska hända. Jag gillar att göra listor så att jag inte missar något och i vanliga fall gör allt runt planering mig lugn. Jag får ett bättre grepp om hela situationen och jag kan se vad som ligger framför mig.

Just nu är det som genererar mest planering självklart våran flytt. Det är ett stort projekt och det är många pusselbitar som ska klaffa. Min lista med saker att fixa är i ständig rörelse. Nya saker tillkommer och andra bockas av. Det bästa är förstås när jag får sätta en bock framför en punkt och stryka den som fixad. Det är en ganska skön känsla.

En annan lista som just nu är ytterst levande är också den som ger mig mest stresspåslag för tillfället. Vår inköpslista för nya möbler till lägenheten. Vi har en hel del möbler vi vill byta ut och tanken var att det här var ett ypperligt tillfälle. Så långt är det lungt.

Nu till de två punkter som ger mig stress. Den första är att 9 av 10 saker på listan går att få levererat till oss. Det är dock en liten del som inte går att få levererat utan enbart går att köpa i butik. Stresspunkt nummer ett alltså. Sen har vi stresspunkt nummer två. Sen jag la till en del möbler på inköpslistan har de sålt slut och på grund av rådande omständigheter i världen vet dom inte om varan kommer tas in i lager igen över huvudtaget. Kommer vi kunna köpa de möbler vi vill ha eller kommer det vara slutsålt och jag måste börja om mitt letande? 


Det här kan absolut ses som ett i-landsproblem och jag vet att många skulle säga att jag ska släppa det och bara vara glad för att vi ens har möjligheten att välja att köpa nya möbler. Andra har kommentrat att vi har ju redan fullt fungerande möbler så varför stressar jag upp mig alls? Vi behöver ju inte köpa nytt egentligen utan borde nöja oss med det vi har och inte slösa pengar eller resurser bara för att vi vill.

Oavsett vad andra tycker och tänker så är våran plan att köpa nya möbler och pga saker jag inte kan påverka själv ger det mig en enorm stress. Jag vet inte hur jag ska få den här pusselbiten att falla på plats så att jag kan släppa en del av den här stressen? Förhoppningsvis kommer jag på något brilliant snart och kan släppa just den biten.

En annan sak med flytten som gör mig stessad är oron för att vi ska ha för mycket saker och vi inte får plats med allt när vi ska packa ihop flyttlasset. Hur jag ska lyckas släppa stressen för just den biten har jag ingen aning om men hoppas att jag bara oroat mig i onödan när det väl gäller.

Over and out!



Kommentera inlägget här :