Regnbyxor

Jag hade väll aldrig riktigt trott att det skulle vara snudd på omöjligt att få tag på ett par regnbyxor.

Dagems i-lands problem skulle man nog kunna säga i och för sig men jag kan konstatera att för mig är det faktiskt ett problem. Jag har nu letat efter ett par vettiga regnbyxor i över två års tid. Mindre kul kan jag rapportera. 

Problemet är inte att hitta regnbyxor. Nej, det finns hur mycket som hellst i massor av butiker. Problemet är att jag inte hittar ett par i min storlek. Jag har nämligen en större storlek än normala S M och L även XL är löjligt små kan jag tala om. När jag letat regnkläder så har många sportaffärer aldrig stora storlekar över huvudtaget. Andra vanliga klädaffärer har ibland även regnkläder men inte regnbyxor i sitt sortiment för större storlekar. Regnrockar och ponchos verkar vara det vi i större storlekar ska använda vid dåligt väder. Funkar dock inte riktigt att hålla sig torr med den typen av regnkläder om man vill vara aktiv utomhus även vid regn. Aktiv som i mer än att prommenera.

Jag har gnällt om detta ett bra tag nu och självklart fått tipset att helt enkelt köpa herrstorlek. Det kan jag redan nu säga fungerar otroligt dåligt. I alla fall för mig. Jag har nämligen höfter och kurvor som herrkläder inte riktigt har med i beräkningen. Det gör att jag måste gå upp ännu mer i storlek och då var jag ett par regnbyxor som är så löjligt stora att det blir ett problem istället. Att behöva vika upp byxbenen tar bort en del av funktionen med att hålla regnet på utsidan av kläderna. Plus att ingen vill gå runt i förstora kläder. Man kan inte röra sig i dom. Så tack men nej tack till det tipset.

Jag tycker att det är supertrist att inte kunna hitta ett par regnbyxor i större storlekar för det gör ju att man blir en aning låst när vädret visar sig från den blötare sidan. Det bästa jag hittade var ett par galonbyxor men dom satt åt så det såg ut som att jag hade matta fekskinbyxor på mig och jag hade aldrig vågat sätta mig ner i dom. Plus att galon andas inte över huvudtaget så man går omkring i en personlig bastu, tills man står still i fem minuter för då fryser man istället av att man blivit så svettig. Inget jag tror att någon egentligen vill göra frivilligt. 

Tur att det är lättare att hitta bra kläder till små yrväder i alla fall.

Någon som faktiskt vet någonstans man kan hitta ordentliga regnkläder i dammodell i stora storlekar som inte är gallon? Jag är idel öra för tips helt enkelt. 

Over and out!

Kommentera inlägget här :