Lugnande att sy

Vi är alla stressade och har mycket på gång i våra liv till och från. När det inträffar behöver man ett sätt att varva ner och ta det lugnt. Det innebär ofta olika saker för olika personer. För mig innebär det att jag vill ha någonting att göra med händerna som är tillräckligt för att behålla ett visst fokus men samtidigt stänga av skallen och inte behöva fundera en massa. För mig innebär det någon typ av handarbete. Jag tycker om att virka, brickväva, sy och brodera. Klippa, klistra och pyssla går också bra men det är lite mer krävande för skallen och svårare att göra när jag vill koppla av. Samma sak med bakning. Lugnande och roligt men inte riktigt vilsamt.

Just nu de sista veckorna har jag haft mycket i skallen som gjort att jag kännt att det nästan blivit förmycket. Dax att försöka göra någonting åt det kom jag fram till här i veckan och började mäta och klippa ut tyg till en ny ylleklänning. Perfekt att sysselsätta mig med samtidigt som jag stänger av skallen med att lyssna på någon bra ljudbok. (Ja, jag får erkänna att det är ljudbok jag själv valt i ena örat och Paw Patrol som Vilya valt i det andra.)

Många år sedan nu men jag sydde min första lajvmantel för hand. Efter det sa jag att jag aldrig skulle sy någonting så stort som ett klädesplagg igen för hand. Spola framåt ett par år och nu har handsömnad blivit en av mina favoritsysselsättningar. Det började litet med en uppsättning vikingakläder till Vilya och sen spann det bara vidare. 


Det har hunnit bli en del sedan dess. Två par linnebyxor till Kim, några större plagg till Vilya och i stort sett en hel garderob av vikingakläder till mig själv. Jag älskar det. Det är verkligen lugnande att sitta där med nål och tråd och se plagget växa fram. (Ja, sålänge tråden inte envisas med att gå av och jag till och från sticker mig i fingrarna.)

Det har än så länge hunnit bli en linneklänning, två hängselkjolar, en kappa, en huva och nu håller jag på med en ylleklänning. Efter att den blivit klar finns planerna och tyget till en huvudduk också. Får se när jag får tillfälle att använda allt nästa gång? Nästa projekt lär bli att fixa vikingakläder även till Kim. Får se vad det blir för något då?


Over and out!

Kommentera inlägget här :