Rubiks kub

Den här mystiska, färglada kuben som jag alltid sett som något omöjligt. Jag har försökt lösa den många gånger och alltid kännt att det vart något ouppnåeligt att lösa den. Självklart visst jag att det gick att lösa den men jag förstod aldrig hur man skulle göra. Jag hade bilden av att det bara var vissa människor som kunde lösa en Rubiks kub.

På jobbet fick jag i höstas lära mig att det gick att lösa kuben med hjälp av olika algoritmer. Jag såg hur mina kollegor lärde sig hur man löser kuben men jag hade fortfarande bilden av att det var svårt och krångligt. Det var helt enkelt inget för mig



Under sportlovet började jag snurra på kuben och försökte lösa i alla fall en sida. Det gick ganska snabbt att lära sig hur jag löste en sida. Det var helt enkelt starten. Kan man lösa en sida kan man lösa hela kuben. Jag fick hjälp av mina kollegor hur jag skulle göra och jag kollade upp algoritmerna på en hemsida på nätet. I fredags lyckades jag för första gången lösa hela kuben. Med en hel del hjälp absolut men jag löste den.

Den känslan gav mersmak och i lördags när jag var och handlade hittade jag en kub på affären och kunde inte låta bli att köpa den. Sen lärde jag mig algoritmerna utantill. Nu löser jag den här mystiska kuben på tunnelbanan till och från jobbet och folk tittar konstigt på mig. Jag har i alla fall kul.

Over and out!

Kommentera inlägget här :