Viruspanik

Ok, om du inte levt under en sten den närmaste veckorna så är nog alla medvetna om viruset covid-19. I och med att det verkar vara allt folk kan prata om, allt tidningarna kan skriva om och allt som diskuteras på sociala medier tror jag knappast att det undgått någon.

Det är inte direkt ett roligt scenario och jag är fullt medveten om att man ska ta viruset seriöst. Däremot förstår jag inte människor som helt enkelt grips av panik? Det känns väldigt meningslöst att göra det då panik aldrig löser någonting.

Jag har följt med i vad som skrivs och rapporteras om det här viruset och som jag har uppfattat det så är det för många människor inte något direkt farligt. Jag har också förstått att för en del kan det vara livsfarligt att bli sjuk i det. Som jag förstått det hela så är inte allt prat om karantän och att stoppa smittspridning viktig i fösta hand för att ingen ska bli sjuk, för det kommer många att bli, utan för att hålla nere antalet så att de som blir allvarligt sjuka kan få den hjälp och sjukvård de behöver.

De råd som ges just nu är att man ska stanna hemma om man är det minsta sjuk.
Hosta/nysa i en näsduk eller i armvecket.
Tvätta händerna noga med tvål och vatten i minst tjugo sekunder.
Kan man inte tvätta händerna så ska man använda handsprit och då en med minst 60% alkohol.
Undvik stora folksamlingar så mycket det bara går. 
Har jag missat något?

I allt det här har det i alla fall lyckats bli totalpanik hos många. Jag vet inte hur många bilder jag sett på FB med tomma butikshyllor för att folk har hamstrat mat och annat som att det inte finns en morgondag. Jag själv märkte av det när jag var iväg och storhandlade förra veckan. (Jag storhandlar en gång i månaden så nej jag har inte fallit in i paniken jag också.) Det var nästan slut på barngröt och välling och väldigt tomt bland konserverna med färdig mat. Inte mer än så dock så jag tänkte inte närmare på det.

Idag skulle jag gå och hämta ut mer av min medecin på apoteket här i centrum och det var helt galet. Jag var in på ICA en snabbis för att jag tänkte köpa bröd och nått att dricka. Det var fullt med folk inne i butiken så bara att gå in där med vagnen tog emot. Brödet var i stort sett helt utplockat, toapappret var helt slut och hyllorna för blöjor var i stort sett tomma. Jag valde att helt enkelt gå ut och gå till apoteket istället för det var för mycket folk inne på ICA så jag vet inte om något annat var slut också med det kändes helt galet. 

Väl inne på apoteket var det smockfullt. Ja, så fullt det nu kunde bli när folk stod ungefär en meter ifrån varandra. Det brukar på sin höjd vara en kö på 2-3 personer för att hämta ut ett recept med idag var det 20 nr i kö innan mig. Jag hamnade bredvid hyllan med värktabletter och där var det helt utplockat på ibumetin och ipren. Alvedon fanns det dock gott om. Biter det inte på virus eller? Jag fixk i alla fall min medecin och sen kunde jag och Vilya gå hem igen.

Helt galet! Jag förstår inte folks panik och absolut inte deras reaktion med att verkligen hamstra saker. Jag förstår INTE varför just toapapper är en grej alla verkar köpa på sig för flera år framåt. Vad har jag missat? Visst att man alltid ska vara förberedd och ha extra av vissa saker hemma. Man ska alltid vara förberedd ifall något händer som gör att du måste klara dig. Du ska alltid ha mat och annat hemma i händelse av en kris och det har vi också här hemma men de kvantiteter som folk köper på sig är ju nästan komiska. Är det verkligen så många som har noll förberedelse fram tills nu och i ett svep ska skaffa sig en buffert ifall att något skulle hända? Jag vet inte riktigt vad jag ska tro men jag vet i alla fall det här, panik kommer inte att hjälpa någon.

Tur att vi har både toapapper och blöjor här hemma så vi klarar oss igenom folks hysterihamstring.


Over and out!

Kommentarer :

#1: Linda

Jag förstår inte heller denna panik över att hamstra för flera månader framöver.

Här handlar vi inte mer än vad vi behöver, för att det ska räcka till alla. Och vi gör som dig/er, storhandlar en gång i månaden.

Svar: Nej, paniken är inte riktigt föratåelig tycker jag. Som du säger, handlar man det man behöver räcker det till alla.
Tigerbumbi

skriven

Kommentera inlägget här :