Mumsiga kastanjer

Nu har dom äntligen dykt upp i affären igen, mina höstfavoriter. Jag vet att jag skrivit om dom här förut också men det tåls att upprepas. Mina favoriter såhär års är "rostade" kastanjer. (Rostade inom situationstecken för mig då jag gör dom i ugnen men man kan rosta dom över/i öppen eld också.)

Vi har ju massor av kastanjer här runt om där jag bor och skulle man kunna äta dom skulle jag vara superglad. Det är dock hästkastanjer och dom ska man inte äta överhuvudtaget. Nej, jag får snällt vänta på att dom ska börja sälja äkta kastanjer i affären. (Om jag någonsin bor i hus med en stor tomt och jag kan ha en äkta kastanj där kommer jag absolut ha det.) Det brukar vara nu i slutet av oktober som dom dyker upp i affärerna i alla fall.


Först skär jag ett kryss i kastanjen. Gör man inte det kommer den att explodera i ugnen och det har jag ingen lust med. Jag ställer alltid mina kastanjer i grovsalt. Gör inget för smaken men dom får något att stå i som klarar värmen och jag kan använda saltet flera gånger. Sen är det in i ugnen i 225 grader i 20-25 minuter. Man ser när dom är klara för dom har öppnat sig där man gjorde krysset. (Smidigt om man gör ett lite större kryss, lättare att skala.)


Jag tycker om att bara pilla bort skalet och äta dom som dom är men man kan ha lite smör och salt på dom också om man vill. Finns säkert annat man kan ha på också. Inget jag funderat över då jag gillar mina som dom är. Har ni chansen att smaka någon gång så gör det absolut tycker jag. För mig har det här verkligen blivit en del av hösten.

Någon mer som smakat kastanjer?

Over and out!

Kommentera inlägget här :