Happy Halloween

Önskar er alla en trevlig Halloween om ni firar den här högtiden. Jag vet att många säger att det bara är en amerikansk högtid som tagits hit som vi absolut inte behöver. Jag håller inte riktigt med. Visst, nu firar jag väll inte riktigt Halloween i den utsträckningen som en del gör men jag tycker ändå om den. Inte så mycket för just Halloween i sig utan mer att jag anser att vi här i norden behlver någonting att fira nu i höstmörkret. Dagarna blir kortare och det är mörkt ute. Många klagar att det är just mörkt och önskar därför evig sommartid. (Evig sommartid kommer dock inte innebära att vi slipper mörker och kyla, det ingår i att bo i det här landet.) 

Jag gillar Halloween för att det ger mig en anledning att pynt med ljus och ljusslingor och göra mörkret till någonting mysigt itsället för jobbigt. När vi nu bor i ett land som har det mörkt i alla fall 4-5 månader om året så borde vi ju faktiskt omfamna en anledning till att ha lampor och ljus överallt istället för att klaga och gnälla och göra allt som står i vår makt för att hålla det ifrån oss. Det är som att har man en ljussling uppe utomhus och det inte är december så tittar grannarna snett på en och tycker att man gjort något enormt fel. Samtidigt vet jag måbga som ser fram emot jul och advent just för att då sätter alla upp ljus och lycktor och det blir ett mys i mörkret. Så varför inte ha det så under en större del av den mörka tiden på året också? Man kan ju låta tomtarna och adventsstjärnorna vänta en stunt till men allt annat ljus?

Sen kan man självklart tycka vad man vill om att gå runt och tigga godis hos grannarna och allt det där. När man är barn är det superkul och när man är vuxen så drar man nog helst ner persiennen och låtsas att man inte är hemma. Jag äter helst upp mitt godis själv.

Så oavsett om ni nu firar Halloween eller inte så tänker jag göra det och jag önskar er alla andra som också gör det...


Over and out!

Kommentera inlägget här :