Vårtecken

Jag börjar hitta vårtecken, ja här hemma på fönsterbrädan då. Det är mina krukväxter som tydligen lyckats överleva en vinter till i min vård och i våra mörka breddgrader. 
 
   
 
I och med att vårat vardagsrumsfönster ligger i söderläge så är det inte många växter som trivs där. Jag har dock hittat en sort som älskar att bo där, växter från sydligare breddgrader. Just nu bor det en bouganvillea och en hibiskus där och dom verkar stortrivas...i alla fall under sommarhalvåret. Under vintern är dom rätt så ynkliga och tappar en massa blad och man tror att dom är påväg att dö. 
 
Tror hemligheten till att dom överlever vintern är att jag ofta glömmer att vattna dom. Tydligen är det valigt att man vattna ihjäl den här typen av växter på vintern då många tror att mycket vatten ska hjälpa när dom tappar en massa blad. (Jag har läst det på nätet på sånna där sidor med skötselråd.) Just därför är det nog bara en fördel att jag ofta glömmer bort mina växter under vintern.
 
Nu verkar det i alla fall som att dom här två vaknat till efter sin vinterdvala. Kanske får ge dom lite mer jord och möjligtvis större krukor senare.
 
Over and out!</div

Kommentera inlägget här :