Hemgjorda chips

Jag gillar chips. Det vet nog de flesta som känner mig. Mina favoritchips är lättsaltade chips. Precis som alla andra vet jag också att chips inte är det nyttigaste man kan äta och därför försöker jag låta bli att äta det. Sen vet jag också med mig redan från början att om jag köper en påse med chips så kommer jag att äta upp den. Kanske inte på en gång men den kommer inom ett par dagar vara slut.
 
Allt detta gjorde att jag blev rätt nyfiken när jag hittade idéen med hemgjorda chips. Jag minns inte vart jag hittade den lilla artikeln från början men jag gissar att det var från en sida på FB. Det lät i alla fall både enkelt och gott och faktiskt relativt nyttigt så jag bestämde mig för att testa.
 
Man skulle göra chips hemma utan att behöva fritera någonting och alla ingredienser var potatis och olja. (I receptet stod det nog rapsolja men jag hade inte det utan använde majsolja och det funkade jättebra det med.)
 
Först skulle man skiva en eller två potatisar i tunna skivor. (I receptet stod det att man skulle använda en osthyvel men jag skivade mina tunt på annat sätt.)
 
 
Sen skulle man lägga bakplåtspapper på en talrik och pensla ett tunt lager olja på detta. Sen la man potatisskivorna på fatet, dom fick inte överlappa varandra men kunde ligga nära, och strödde över lite salt.
 
 
Sen ställde man in fatet i miccron och körde på högsta effekt i 3-5 minuter. Man fick hålla lite koll för hade man de för kort tid så var potatisen fortfarande mjuk och för mycket blev dom brända. Chipsen skulle bli stela och lite gyllenbruna.
 
 
Sen var det bara att ta ut chipsen och låta dom svalna. Sen bara att äta och njuta. Jag tyckte att dom blev supergoda. Riktigt knapriga chips med mycket smak. Sen var det också bra att man inte behövde så mycket olja och att man kunde göra av bara en eller två potatisar. Självkart kan man göra av fler men för mig räckte det mer än väl med två. Testa själva för det var lätt.
 
 
Over and out!

Kommentera inlägget här :