Ett stängt internet?

Läste idag en hel del om en ny lag som EU tydligen ska rösta om den 5:e maj och som kommer att påverka oss alla.
Det handlar om att bredbandsleverantörer ska få stänga tillgången till olika webbsidor och att man i grunden ska få betala ett sorts abonnemang för vilka webbsidor man ska få besöka. Helt sjuk och hämmande för utveckling om du frågar mig.

Lär mer här http://www.dn.se/kultur-noje/forhandlingar-i-bryssel-om-eus-telekompaket-1.844537

Jag tycker att det här är fel. Ta det här exempelt, du gör en sökning på google om något du vill ta reda på för jobbet eller skolan och att göra söknignen är inga problem då Google finns med i ditt abbonemang för vilka sidor du får använda på internet...men sen då? Du gör sökningen men kommer sen ingen vart eftersom ingen av sidorna du får upp finns med i ditt abbonemang.
Det här ska alltså upp till omröstning inom EU den 5:e maj och det är då en LAG dom kommer att rösta om. Det dom röstar på då kommer alltså gälla inom EU. Ni kan ju gissa vilka som ligger bakom det här förslaget. Jo det är nöjesindustrin och filmbranchen, samma personer som drev igenom IPRED. De påstår att det enbart är för att skydda upphovsrättslagen och minska den olagliga fildelningen på internet. Jag tycker dock det är fel att någon annan ska sitta och välja ut vilka internet sidor som jag får tillgång till och att jag sedan får välja ett "paket" att abbonera på. Hur ska jag kunna veta vilka sidor jag vill använda och hitta information på om jag inte får leta fritt på internet? Vill ni att någon annan ska bestämma vilka sidor du får chatta på, shoppa från, hitta information på eller vilket community (facebook, myspace, helgon, playahead, lunarstorm, second life) du får vara medlem på?
 
Jag tycker att det är sjukt att EU-politikerna är de enda som får säga något i den här frågan. Vi som lever i EU då? Har vi inget att säga till om när det kommer till sånna här saker?

over and out!

Kommentera inlägget här :