Var är sommaren?

En fråga man mycket väl kan ställa sig. Det är juli månad och det är visserligen inte kallt ute men solen verkar ha tagit semester. Den har i alla fall gömt sig bakom en massa moln tillräckligt mycket för att jag ska börja sakna den. Jag vill väldigt gärna ha tillbaka den när jag ska iväg på lajv här om ett par veckor i alla fall.
Ligga i tält mitt ute i skogen när det regnar är inte kul alls.
Allt blir blött och fuktigt. Det blir råkallt och man fryser hela tiden. Sen blir det svårt att laga mat och är man hungrig så fryser man ännu mera.

Är i stort sett klar med mina lajvkläder nu också. Ja nästan i alla fall. Om jag kan få ordning på mitt tyg någon gång. Det vill inte riktigt samarbeta...eller snarare det är antingen för kort eller för smalt och det vil inte göra som jag vill att det ska göra. Det är svårt att få till det ibland. Svårare än många tror faktiskt.
Fast att sy är ingen stor konst i sig egentligen. Har man bara ett bra mönster och tillräckligt med tyg är det ingen fara. Det är när man har lite för lite tyg det blir svårt.
Jag har till lajvet i år sytt en ny mantel, en enklare underklänning med silverbroderier, en ärmlös överklänning med snörning, en finare långklänning och nu håller jag på med en klänning som förhoppningsvis blir lite svalare då den är ljus. Sen har jag till min pojke sytt en mantel, ett par byxor och två tunikor. Ska sy badkläder till oss båda också och ett förkläde till mig.
Den som en gång sa till mig att börjar man väl lajva får man automatiskt två garderober hade verkligen rätt. Oavsett hur mycket kläder man har till lajv så kommer man hela tiden vilja sy mer och komma på mer saker man behöver. Det är en ond cirkel. I alla fall för plånboken. Tyg är inte det billigaste man kan köpa om man säger så.