Julafton

Jepp då har den då slutligen kommit, julafton. Jesus födelsedag, eller nått sådant.
Om man nu ska påstå att det är en kristen högtid så tror jag att folk tappat bort budskapet någonstans bland julgranar, klappar, dignande julbord och kalla anka. Jag personligen årka anse att jul inte alls är en kristen högtid. Inte i grunden i alla fall. Jesus och hela den biten är ju kristet men ordet jul kommer från det keltiska Yule, en högtid som firar vintersolståndet och åres längsta natt. Här i norden hade vi på vikingtiden midvinterblot. Så nej jag tror inte att det här med julen är ett kristet påfund.
Oavsett vart det kommer ifrån dock tycker jag om julen. I år saknar jag min familj lite dock. Jag och pojken ska fira jul hos hans äldre bror. Jag tror att det kommer bli jättemysigt och dte är ju min familj det med på sätt och vis men jag saknar mina släktingar.

Men men nu ska vi inte vara sentimentala här.
Kram på er alla och en riktigt
GOD JUL!!!

Kommentera inlägget här :